Kuidas valime kunstnikud?

Kunstnike valimiseks kuulutatakse välja konkurss mitmes portaalis. Projektis osalemise soovi ülesnäidanud kunstnikele antakse proovitöö. Selleks saab olema kõigile ühesugune värsilõik. Kunstnikud esitavad proovitööd, mille tulemusel valime parimad kandidaadid. Samas on meil paika pandud kindlad kriteeriumid, millele peab tulemus vastama, et oleks võimalik hiljem väljaanda üks terve pilteepos ”Kalevipoeg”.

Valiku tegemisel hindame kindlasti erialast haridust, kuid eelkõige vaatame kunstniku käekirja sobivust konkreetsete Kalevipoja lugude joonistamise osas.

Näiteks: Kuidas valisime pilteepose II osa ja III osa kunstniku?

Pilteepose II osa sisaldab meie rahvuseeposest 3-5 lugu. Siin on väga palju nö ”pehmet osa”. Palju lüürikat (pikad laulud kus kolm venda üksteise järel laulavad), ilusad murutütred, näkineiud, kaunis Merepiiga, armumine, loodust, loomi ja pikalt üksluiset tegevust (Kalevipoeg ujub, ujub ja ujub). Võib öelda, et kohati nagu aeg ja pilt seisab ning justkui tegevust ei olekski. Kõigile lisaks on Kalevipoeg veel teismeline – ei ole nö meheks saanud. Siin oligi meil vaja saada seda pehmet joont, kaunist loodust, oskust muuta üksluine tegevus mitmekülgseks ja oskusk välja tuua naiselikku ilu. Selleks leidsimegi kunstniku Jevgenia Dudini, kes oskas seda kõike oma töödes väljendada.

Pilteepose III osa sisaldab meie rahvuseeposest 6-8 lugu. Siin nüüd muutub kõik. Kalevipoeg saab endale mõõga, tapab Soomes sepa poja, võistleb oma vendadega kuninga/valitseja koha eest. Tuleb sisse rohkem jõudu, mehisust, dramaatikat, kiiremat tegevus. Nüüd saab Kalevipojast kuningas, rahva valitseja. Siin osutuski parimaks valikuks Ats Nukki. Ta joonistes oli seda jõudu ja pilt liikuvam ehk kohati klassikalisele koomiksile sarnasem. Ta oskab hästi kujutada relvi, väga hästi tuleb välja mehe muskulatuuri kujutamine. Proovitöös kujutas ta mehe anatoomiat nii detailselt, nagu oleks tegemist kulturistiga kus kõik lihased puhtalt välja joonistuvad. Muidugi Kalevipoja kujutamisel ei ole see nii vajalik (arvestades aega, millal ta elas), aga kuskil lähiplaanides oleks see väga efektne. Siin on juba Kalevipoeg nö mees ja tuleveb mängu Soome sepp koos oma poegadega – just siin on vaja seda väga suurt jõulisust välja tuua.